نسیم دریا

وبلاگ هنری و خبری

نسیم دریا

وبلاگ هنری و خبری

جان کری: توافق هسته‌ای گزینه‌های ما را برای مقابله با ایران تغییر نمی‌دهد/

 


به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی "تایمز آو اسرائیل،" جان کری -- وزیر امور خارجه آمریکا -- در گفت‌وگو با کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد: توافق هسته‌ای نمی‌تواند بر گزینه‌های آمریکا برای مقابله با تلاش‌های احتمالی ایران به منظور ساخت تسلیحات اتمی اثر بگذارد.

وی بر حمایت بی قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

 

کری در ادامه گفت: به همه اسرائیلی‌ها  می‌گویم که اگر ایران بخواهند به طرف ساخت بمب بروند ما این توانایی را داریم که آنها را متوقف کنیم و هیچ گزینه‌ای را از نظر دور نخواهیم کرد.
 
وی در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی گفت: هنگامی که ما این مذاکرات را شروع کردیم، زمان فرار هسته‌ای ایران برای ساخت یک بمب حدود دو تا سه ماه بود اما ما این زمان را هم اکنون عقب کشیده‌ایم. به طوری که با رسیدن به این توافق یک سال با این موضوع فاصله داریم. من از شما این سوال را دارم که آیا اسرائیل با دو ماه زمان گریز هسته‌ای امن تر است  یا با یک سال زمان گریز هسته‌ای کنونی؟
 

 
وی افزود:آنها در ابتدا دوازده هزار کیلوگرم ماده غنی سازی شده داشتند؛اما بر اساس توافق ما این مقدار به میزان نود و هشت درصد کاهش پیدا می‌کند و در مدت ده سال به سیصد کیلوگرم می‌رسد.
 
وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت:تضمین‌های زیادی درباره میزان بازرسی از برنامه اتمی آنها بوجود آمده است که تنها برای ده، پانزده، بیست یا پنج سال نیست بلکه برای همیشه است. این بازرسی‌ها برای همیشه برقرار هستند و به تنهایی می‌توانند اطلاعات ظرفیت اتمی ایران را در اختیار ما قرار دهند. معتقدیم که اسرائیل را ناامید نخواهیم کرد.
 
در ادامه گوینده این شبکه تلویزیونی پرسید: بسیاری از افراد این سوال را از خود می پرسند که اگر پس از ده یا پانزده سال این توافق منقضی شود آنگاه ایران تنها یک گام با دستیابی به قابلیت تولید تسلیحات نظامی اتمی فاصله خواهد داشت. آیا شما می‌توانید این تضمین را بدهید که این اتفاق روی ندهد؟ کری نیز در پاسخ گفت:اجازه بدهید دقیقا به شما بگویم که چه روی خواهد داد. ما ایران را در راه برداشتن گام های منظم و فوق العاده ای قرار می دهیم که اگر آنها به هر روشی میزان مسئولیت پذیری خود را تغییر دهند آنگاه ما فورا از این موضوع آگاه خواهیم شد.زمانی که آنها  یک کشور عضو ان.پی.تی و متعهد به آن شوند ما همیشه خواهیم دانست که برنامه اتمی آنها صلح آمیز است. من به همه مردم اسرائیل این موضوع را می‌گویم که اگر امروز آنها بخواهند به فوریت به طرف ساخت بمب حرکت کنند ما این قابلیت را داریم که آنها را متوقف کنیم و من به طور کامل این موضوع را تضمین می‌کنم که در آینده ما این توانایی را داریم که بدانیم آنها چه کاری می کنند و آنگاه همیشه این توانایی را داریم که از تلاش آنها برای ساخت بمب جلوگیری کنیم.ما هیچ گزینه ای را که امروز در دست داریم از نظر دور نخواهیم کرد. 
 

 

کری افزود: معتقد نیستم یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم اسرائیل به طور مستقل و بدون مشورت ما به ایران حمله کرده باشد. تا زمانی که می دانیم در کجا قرار داریم و اوضاع چگونه است و گزینه چه باید باشد و یا نباید باشد، این موضوع (حمله به ایران) تنها بیشتر یک فرض است. ما در دولت آمریکا ابزاری را طراحی و ارائه کرده ایم که از توانایی لازم برای رسیدن به توافق با ایران بر سر موضوع اتمی این کشور برخوردار است.

کری ادامه داد: معتقدم روابط ما با اسرائیل به گونه ای است که نخست وزیر نتانیاهو باید به طور مفصل با ما صحبت کند؛ زیرا عمیقا معتقدیم باید درباره آنچه اتفاق می افتد و پیچیدگی های موجود گفتگو کنیم. هر هفته در هر کنفرانسی از اسرائیل دفاع می کنیم. ما به طور دائم رای گیری می کنیم،تعامل می کنیم و تلاش می کنیم تا با حملات مغرضانه،غیرعادلانه و تضعیف کننده که تمامیت ارضی و حاکمیت اسرائیل را تهدید می کنند، مقابله کنیم. ما بر سر قول خود هستیم. در حقیقت به راه خود ادامه داده ایم. حتی به خاطر حمایت از اسرائیل از برخی از نهاد های سازمان ملل اخراج شده‌ایم. ما قانونی داریم که می‌گوید اگر فلسطینی‌ها کاری انجام دهند، باید دین خود را به اسرائیل در برابر این اقدام آنها ادا کنیم. بسیار خوب ،حدس بزنید منظور من چیست؟ ما به همین خاطر حق رای خود را در یونسکو از دست داده‌ایم. هیچ دولتی در تاریخ آمریکا به اندازه دولت کنونی به روش‌های گوناگون به اسرائیل کمک نکرده است. رئیس جمهور اوباما خواهان روابط عادی و قوی با دولت و نخست وزیر اسرائیل است. به نظرم بحرانی در روابط دو کشور مشاهده نمی شود. وظیفه من در مقام وزیر خارجه آمریکا تعامل با هم پیمانان و دوستانمان است و اسرائیل یکی از بزرگترین هم پیمانان و دوستان ماست.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: به همه اسرائیلی‌ها  می‌گویم که اگر ایرانی‌ها بخواهند به طرف ساخت بمب بروند ما این توانایی را داریم که آنها را متوقف کنیم و هیچ گزینه ای را از نظر دور نخواهیم کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد