نسیم دریا

وبلاگ هنری و خبری

نسیم دریا

وبلاگ هنری و خبری

تمدید توافق ژنو به نفع ایران نیست


مذاکرات مسقط ضمن داشتن پیام های گوناگون نشان از آن دارد آمریکا دنبال زمان سوزی است که  به دلیل زیر به نفع مباحث هسته ا ی ایران نیست


1- قبل از هر چیز، تمدید توافق ژنو در قالب یک توافق موقت جدید، با استراتژی آمریکا مبنی بر برچیدن تدریجی زیرساخت صنعت هسته‌ای ایران بدون هرگونه دستکاری جدی در رژیم تحریم‌ها کاملا منطبق است. آمریکایی‌ها می‌دانند برچیدن یکباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن نیست بنابراین راهبردی را در پیش گرفته‌اند که در طولانی‌مدت تاسیسات حساس هسته‌ای ایران را تعطیل کرده و ذخیره مواد هسته‌ای ایران را تهی کنند. تمدید توافق ژنو کاملا با این استراتژی منطبق است و هرگز به ایجاد یک تغییر اساسی در رژیم تحریم‌ها منجر نخواهد شد.


2- اگر فرض کنیم همچنان هدف نهایی مذاکره‌کنندگان ایران دستیابی به یک توافق نهایی است، پذیرش یک توافق موقت جدید که در آن بخش‌های بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران دچار آسیب شود، قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات دشوارتر بعدی را به نحو اساسی کاهش خواهد داد. اگر آمریکایی‌ها، حس کنند بدون اینکه چیز زیادی روی میز گذاشته باشند در حال رسیدن به اهداف خود هستند، چه انگیزه‌ای برای امتیازدهی خواهند داشت؟ یک توافق موقت جدید، دست ایران را در هرگونه مذاکره آتی خالی می‌کند و در حالی که منازعه راهبردی ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت، موضع ایران را تضعیف خواهد کرد.


3- نکته بعدی این است که اگر واقعا قرار است آمریکا موضع خود را تعدیل کرده و یک توافق خوب با ایران را بپذیرد، زمانی بهتر از حالا وجود ندارد. اگر اکنون توافقی حاصل نشود، چه عاملی در آینده وجود دارد که باور کنیم وجود آن عامل رسیدن به یک توافق را تسهیل خواهد کرد؟ دولت آمریکا اکنون باید چند تصمیم اساسی بگیرد. چیز زیادی برای مذاکره باقی نمانده و خلاقیت برای یافتن راه‌حل‌های فنی جدید هم نخواهد توانست بار عدم اتخاذ چنین تصمیم‌هایی را سبک کند.


4- آقای ریس جمهور محترم و وزیر امور خارجه‌اش بارها گفته‌اند حتی اگر توافقی رخ ندهد، دیوار تحریم‌ها ترک برداشته و هرگز وضعیت سابق قابل تکرار نخواهد بود. اگر دولت به واقع به سخنی که می‌گوید باور دارد، که دارد نباید از شکست مذاکرات هراس داشته باشد. آمریکایی‌ها چاره‌ای جز تداوم مذاکرات و رسیدن به یک توافق با ایران نخواهند داشت. چه جمهوریخواهان  و چه دموکرات‌ها، در سرجمع قدرت تقابلی آمریکا با ایران - بویژه با وضعیت فعلی منطقه- افزایشی ایجاد نخواهد شد. اگر دولت به واقع خواهان رسیدن به یک توافق خوب است باید آمریکا را متقاعد کند که در وضعیت استیصال و اضطرار نیست و این با سخنرانی و موضع‌گیری ممکن نخواهد بود. مخالفت قاطع با تمدید مذاکرات و اصرار بر اینکه تکلیف بحث باید همین حالا روشن شود، آمریکا را از این سوءتفاهم که ایران در هر حال خواهان توافق است و هیچ توافقی را بدتر از توافق نکردن نمی‌داند خارج خواهد کرد. تنها آن وقت است که ممکن است مشت آمریکا واقعا باز شود.


5- عدم تمدید توافق ژنو به هیچ‌وجه به معنای قطع یا ترک مذاکرات نیست. روشن است که در حالی که ایران به لحاظ فنی به وضعیت ماقبل ژنو بازگشته هم مذاکرات می‌تواند ادامه پیدا کند. اساسا قابل باور نیست که آمریکایی‌ها تحت هیچ شرایطی میز مذاکره را ترک کنند. برای تبدیل مذاکرات فعلی به یک مذاکرات معنادار، یک شوک لازم است و مخالفت با تمدید می‌تواند این شوک را ایجاد کن 
ادامه مطلب ...

آموزش سواد رسانه ای

امروزه زندگی ما انسان ها با رسانه ها گره زده شده بنحوی بدون آن چرخه زندگی بخوبی نمی چرخدبرای اینکه مقهور ومسحور تهاجمات رسانه نشویم لازم است مهارت و سواد رسانه ای فرا گیریم

در آموزش   سواد رسانه ای می توان به چهار مولفه توجه کرد: 

1.     بعد شناختی  2. بعد احساسی  3. بعد زیبایی شناختی  4. بعد اخلاقی

هرکدام از این چهار بعد بر دامنه متفاوتی از درک و احساس ما متمرکز است.

1.      بعد شناختی: فرد را ملزم می کند ساختار دانش خویش را گسترش دهد. کسب دانش لازم درباره یک موضوع از طریق منابع متعدد رسانه ای و دنیای واقعی باید صورت گیرد.

2.      بعد احساسی: کنترل عواطف و احساسات در برابر پیامهای رسانه ای اهمیت ویژه ای دارد.

3.      بعد زیبایی شناختی: کمک به داوری و قضاوت درباره پیام و نحوه تدوین، ویراستاری، نورپردازی، بازیگردانی، صفحه آرایی و ... است و افراد به نحوه دستکاری و ترفندهای هنری آگاهی می یابند.

4.      بعد اخلاقی: قضاوت درباره ارزشهاست. امروزه رسانه ها گاهی مرزهای اخلاقی را زایل و الگوهای جدیدی از کنش و رفتار ارائه می دهند. این بعد تمییز میان درستی و نا درستی هاست. از چنین منظری می توان گفت سواد رسانه ای مدیریت کاهش اثرات نامطلوب رسانه هاست.


جزیره سبز و گاو غمگین

جزیره سرسبز و پر علف است که در آن گاوی خوش خوراک زندگی می‌کند. هر روز از صبح تا شب علف صحرا را می‌خورد وچاق و فربه می‌شود. هنگام شب که به استراحت مشغول است یکسره در غم فرداست.آیا فردا چیزی برای خوردن پیدا خواهم کرد؟ او از این غصه تا صبح رنج می‌برد و نمی‌خوابد و مثل موی لاغر و باریک می‌شود. صبح صحرا سبز و خُرِّم است. علفها بلند شده و تا کمر گاو می‌رسند. دوباره گاو با اشتها به چریدن مشغول می‌شود و تا شب می‌چرد و چاق و فربه می‌شود. باز شبانگاه از ترس اینکه فردا علف برای خوردن پیدا می‌کند یا نه؟لاغر و باریک می‌شود. سالیان سال است که کار گاو همین است اما او هیچ وقت با خود فکر نکرده که من سالهاست از این علف‌‌زار می‌خورم و علف همیشه هست و تمام نمی‌شود، پس چرا باید غمناک باشم؟  نظر تان چیست

توئیتر، شیپور جنگ فرزندان یزید

از تکنیک‌هایی که داعش در جهت اشاعه و تنفیذ ترس به قلب مردم از آن استفاده می‌کند توئیت کردن اقدامات سبوعانه و ارسال اخبار حملاتشان در وب‌سایت توئیتر است. نگاهی خلاصه به پروپاگاندای اصحاب داعش در توئیتر ما را با وضعیت کنونی این شیاطین آشنا خواهد کرد.
فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

ماه‌ها از حمله گروهک تروریستی داعش به عراق می‌گذرد و در طول این مدت خون‌های بی‌گناه زیادی توسط این عده‌ اندک و البته سفاک ریخته شده است. گروهکی که با ادعای اشاعه اسلام در جهان دست به اسلحه برده‌اند و البته از ابتدا مشخص بود که از سوی غرب تغذیه شده‌اند و به سان سگی دست‌آموز به جان مسلمانان منطقه ما افتاده‌اند تا ضمن وارد آوردن آسیب‌هایی بر پیکر عراق و سوریه مظلوم، آتش فتنه و اختلاف‌افکنی میان مسلمانان را شعله‌ور کنند. آتشی که در سال ۶۱ هجری قمری یکبار توسط پدران آنان در کربلا روشن شد و اکنون اینان فرزندان خلف یزید و ابن زیاد و شمر هستند که حتی نام گردان‌ها و گروهان‌های تروریستی خود را با پدرانشان اسم‌گذاری کرده‌اند.

گروهک تروریستی داعش، به سرکردگی البغدادی، تا کنون از تاکتیک‌های زیادی در مواجهه با دشمنان خود رونمایی کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان استفاده از ارعاب و ترساندن مردم عادی کوچه و بازار دانست. تاکتیکی که شاید در مناطقی چون شمال عراق و بخش‌هایی از سوریه جواب داد اما در برابر مردمی چون مردم ایران، جز یک بازی کودکانه بیش نبود؛ و خود داعشیون این مهم را بهتر از هر کسی می‌دانند که باید با چه کسی درافتند.

از این رو یکی از تکنیک‌هایی که داعش در جهت اشاعه و تنفیذ ترس به قلب مردم از آن استفاده می‌کند توئیت کردن اقدامات سبوعانه و ارسال اخبار حملاتشان در وب‌سایت توئیتر است. نگاهی خلاصه به پروپاگاندای اصحاب داعش در توئیتر ما را با وضعیت کنونی این شیاطین آشنا خواهد کرد.

مدل نخست:

بررسی‌ها و مشاهدات انجام شده روی صفحات توئیتری یاران اینترنتی داعش نشان از نوعی تقسیم کار میان آنان دارد. به طوری که عده‌ای با استفاده از تصاویر و افکت‌های تصویری همراه با آیات قرآن و دیگر ابزارهای تحریک‌کننده به دنبال جذب نیرو برای داعشیون هستند. اقدام این دسته مانند قرآن سر نیزه کردن یاران معاویه در جنگ صفین است که فقط بی‌بصیرتان دور از ولایت، از این حیله شکست خواهند خورد:

مدل دوم:

این سه گروه تبلیغاتی که به‌سان شیپورچیان جنگی تروریست‌های داعشی عمل می‌کنند ابتدا به زبان انگلیسی و در حجمی بسیار کمتر از آن به زبان عربی اقدام به ارسال توئیت‌های خود می‌کنند و البته هر حساب کاربری توئیتر که در خدمت‌شان است مدتی به ارسال اخبار ادامه داده و سپس به صورتی ناگهانی از کار می‌افتد؛ در حالی که با پایان یافتن عمر یک حساب کاربری داعشی در توئیتر، یک حساب دیگر فعال می‌شود.